Friday, June 08, 2012

Bilder från havet

Vi är nu i Santa Maria, sista ön i Azorerna innan vi seglar vidare till Portugal på söndag. Vi seglade in till Vila do Porta imorse strax efter att solen gått upp, det tog oss knappt ett dygn att segla hit från Terciera. Azorerna är helt fantastiskt, så mycket mer än vi någonsin hade kunnat tänka oss. Maten är helt underbar, vinerna ännu bättre och natur och arkitektur är fantastiskt. 

Mitt i allt detta har jag ändå lyckats följa vad som händer hemma och idag är en stor dag. Min bästa vän Johanna har idag blivit legitemerad tandläkare (bra för mig!!) och min kära lillebror har idag sprungit ut ur ABB-gymnasiet, ut i den stora världen och tagit studenten! Detta har jag firat på mitt alldeles egna sätt med ett (eller snarare flera) glas vin! Grattis till er båda!!!

Här följer några (eller ganska så många bilder) från vår segling än så länge. Jag gillar ju att knäppa bilder och detta är några av dem. :) Jag börjar helt enkelt med starten i Tortola, och avslutar med bilder från när vi närmar oss Azorerna.
Light wind start i Tortola
Sookie swishade om oss efter starten i Tortola
 Massa goda äpplen och apelsiner!
Lite vind gjorde att vi tyvärr brände mycket diesel, dock många fina solnergångar! 
 Tim är alltid glad!
 Chuckles ger oss ström!
 Den enda fisken vi fångade var denna lilla flygfisk som hoppade upp på däck. Var dock torr och hård som sten när vi hittade honom...
Tim, Ben och Ursula nära Bermuda!
I Bermuda flög Ben hem och Andy kom till Kinship. Andy hade med sig min bra Pentax vilket gjort att fotografering blivit lite roligare! :)
Soluppgångar och solnedgångar kan jag aldrig få for mycket av!

Mia på havet med tandborsten i högsta hugg. Passa er!
Kan det bli bättre?
Tack vara autopiloten och svaga vindar hade vi tid att leka, Andy lär Tim och Ursula knopar :)
Red over red, captain is dead!
Spanar in GRIB-filer och väder på datorn.
 Delfiner hälsade på Kinship flera gånger om dagen! Andy och Tim såg även varsin sköldpadda!
Andy på havet
Tim o Ursula
bageri Kinship hade som tur var inga kunder, allt bröd till oss!
Bästa platsen för disken, så att den inte flyger all världens väg!
Team Tomato, Andy, Ursula och Tim (Mia bakom kameran, även jag medlem i Team Tomato)
Hela Team Tomato i Azorerna, kl 04.20, 28 Maj.

Hoppas att ni gillar bilderna, visar lite vad vi har för oss ute på havet. Vi ser alla fram emot att hissa segel och komma in i rutinerna igen på väg mot Portugal, börjar nästa bli lite landsjuka.... :)

Kram på er alla därhemma!

2 comments:

Ullis said...

O en helbild på båten först :) Har du tänkt på vad rakt du börjar få till horisonten på alla bilder? Grym skillnad från förut, när du frågade om lite tips. Verkar som att ni fått tag på en hyfsad kamera också, riktigt snygga bilder, bra detaljer och fräscha färger.
Gillar bilden på frukten, med havet i bakgrunden. Vilken effekt det fick :)

Unknown said...

Tackar!! Ja även om personen bakom kameran har störst betydelse känner jag verkligen att det hjälper med en bra kamera och ännu större skillnad, bra linser! Frukt och hav är alltid en bra kombination, den är faktiskt tagen med min lilla canon :) Ses snart, hemma om mindre än tre veckor!