Tuesday, July 24, 2012

Inga björnbär, men mycket regn!


Vi har nu varit i Bangor snart en vecka. Vi landade i onsdags efter ett stopp i Edinburg, mycket smidig flygresa. Vi mötte Andys pappa på flygplatsen som hade åkt med ett annat flyg direkt till Dublin, han hade tid att besöka staden och dricka en öl innan vi landade.

Arcturus stod kvar på samma ställe som vi lämnat henne och till vår förvåning var hon i bättre skick än vi hoppats på. Motorproblemet som vi lämnade förra vintern hade inte fixat sig själv över vintern och Andys projekt att montera en utombordare var minst sagt ett äventyr. Vi har nu en mekaniker som kollar igenom motor så vi får se om vi jobbar vidare med utombordaren eller försöker vika vår diesel...

Bangor ligger i Nordirland, strax utanför Belfast. Man kan se Skottland härifrån, men de har ett uttryck här att "Kan man se Skottland kommer det att regna snart, och kan man inte se Skottland så regnar det"... :)  Planen var att segla mot Skottland idag men pga denna motor sitter vi nog här ett par dagar till... Jag har dessutom lyckat dra på mig någon konstig allergi men hoppas att det kommer lägga sig om ett par dagar!

Att komma hit från USA är helt fantastiskt. Det har regnat nästan varje dag och temperaturen ligger runt 17 grader. Vi lämnade USA där det var sol varje dag och närmare 35-38 grader. Detta kalla klimat passar mig bättre, tro det eller ej... I fredags var jag ute på en timmas lång joggingtur (i mina nya new Balance barfotaskor) och det var helt fantastiskt. Jag sprang längs med kusten och det kändes som att jag flög fram. Det är otroligt vackert här och jag hoppas verkligen att vi får igång motorn så vi kan åka vidare, jag har hört att Skottland ska vara ännu vackrare (om det nu är möjligt...).

Den största besvikelsen här är dock att björnbären som jag nästan åt ihjäl mig på förra året bara är små vita skott än så länge. Förra året var det ju slutet på augusti/början på september när vi var här och tydligen bättre björnbärstid. Detta kanske är bra för förra året tror jag inte att jag lyckades springa mer än ett par km under min timmes runda, kunde inte låta bli att stanna till och äta var femte minut...

Hoppas att allt är bra med er därhemma! Kram på er alla!

2 comments:

Anonymous said...

Här hemma har vi oxå ca 17 grader men hade gärna haft några grader varmare och lite sol... Men men, amerikanerna fick väl den svenska solen och värmen i år....
Lisa, Claes och lillebror var här igår på måndags middag, smördegsinbakad fläskfile och trattkantarellsås till. Till efterrätt äppelpaj och vaniljsås, de klagade inte direkt ;-)

Kram och ha det så bra. Hälsa Andy och Dennis.

Mia said...

Hej syster! Jag antar att kommentaren kom fran dig! Vi har nu seglat till skottland, helt otroligt vackert! Later inte som att ni gar under hemma direkt! Kram pa er!