Thursday, August 02, 2012

På jakt efter monster!


Vi är i Skottland!!

Efter några härliga seglingsdagar längs med Skottlands västkust var jag och Andy tvungna att ta ett beslut som visade sig vara svårare än någonsin. Skulle vi segla vidare längs med Skottlands västkust, som sägs vara en av de vackraste platserna att segla på, eller skulle vi ta genvägen genom Caledonia Canal via kanaler och slussar? Som ni förstår var det två helt underbara alternativ och efter mycket om och men bestämde vi oss för det senare, Caledonian Canal. 

Vi började i Fort William och tog oss snabbt upp via Neptunian Staircase si så där dryga 20 m. över havet, hade en fantastisk segling i sjön Loch Lochy och la till på kvällen med besök av några svanar. Även dagen efter var helt magnifik, fler slussar och genom Loch Ness. Vi önskade vind och fick den, dock motvind vilket gjorde att vi inte hissade åra segel. Två dagar i rad med sol är nog inte vanligt i Skottland men vi tackade och bockade. Jag utmanade Andy till att simma i Loch Ness och till min förvåning antog han den. Vet dock inte om jag kan kalla det simma, men i och doppade oss var vi! Andy tippade att vattnet var fem grader, jag tror snarare att det låg runt 13 grader kanske. Kallt var det och vi nästan studsade upp på båten. Dennis stod vid sidan om och knäppte bilder och berättade bestämt  att han " inte hade något att bevisa". Han hade ingen lust att hoppa i det kalla vattnet.. :)

I skrivandes stund sitter vi på tåget på väg ner till Edinburgh. Dennis flyger hem morgon, tillbaka till verkligheten med 35 grader och sol. Jag stannar gärna kvar i Skottland där temperaturen är lägre, passar mitt kalla blod bättre! Vi ska spendera natten i Edinburgh och imorn ska jag leka turist medan Andy ska försöka hinna ikapp med allt jobb han missat den senaste tiden. Vi njuter för fulla muggar av våran semester!
 Port Elle, Isle of Islay. Alla tre i vår lilla jolle!
Åh vad jag älskar att springa i detta land, där vyerna är fantastiska
och temperaturen passar mitt kalla blod!
Mina fina nya skor! Grönare gräs är svårt att hitta, perfekt
för streching!
En vanlig dag under segel i Skottland... ;)
Arcturus i kanalen, rusningstrafik?
Många slussar att ta oss igenom, inte mindre än 29 stycken.

Loch Ness monster?
Jag o Andy tog oss ett dopp i Loch Ness och spanade efter monster...
 Hoppas att ni alla har det bra där hemma och att ni har haft härliga semestrar!

Kram på er alla!!

No comments: