Friday, August 17, 2012

Vi är i Sverige!!


Hej alla!

Nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade något här på hemsidan och en hel del har hänt! Den största nyheten är nog att vi har kommit till Sverige vilket känns helt fantastiskt! Vår lilla båt är nästan hemma! (Jag har dock insett att på denna sidan Atlanten är vår båt stor jämfört med många andra, i USA var vi alltid den lilla båten, men igår insåg vi att vi är näst störst i marinan. Jag måste sluta kalla vår båt "liten")



Vi lämnade Inverness i Skottland den 7:e Augusti. Jag och Andy var som vanligt ute i sista minuten och hade inga sjökort. Vi beställde från Sverige men bara ett av paketen kom fram. Efter fem dagar i Inverness kände vi att det var dags att segla, speciellt då vädret skulle bli helt optimalt de kommande dagarna. Under måndagskvällen träffade jag och Andy ett supertrevligt par på svenska båten Walkabout och även de seglade ut samma dag som oss, dock siktade de längre söderut och skulle genom Kiel-kanalen. Hoppas att vi hör från dem snart och om hur deras resa var!

Seglingen började med ösregn och starka strömmar. Vi hann knappt lämna slussen i Inverness innan det blåste upp ordentligt och regnet öste ner, sikten var nästintill obefintlig och vi kunde se tidvattnet spinna i vattnet. Resten av seglingen var dock betydligt trevligare utan regn och sol stora delar (dock kallt, mössa varje dag!) och väldigt svaga vindar mestadels av tiden. Jag och Andy hade vakt 4 timmar åt gången (vakt fyra timmar, sova fyra timmar dygnet runt) och det tog nog två dygn innan jag och Andy kom in i rytmen. Jag vande mig dock aldrig vid att behöva kliva ur min otroligt varma sovsäck kl 05 på morgonen och klä på mig underställ, fleece, mössa och halsduk..

Även om det var lite vind stora delar var det mycket dyningar och båten blev väldigt obekväm, seglen slog och det var svårt att hitta en bra balans. Båten seglade i 2-3 knop, men så fort en våg var lite orytmisk stannade båten och började gunga från sida till sida. Inget farligt, men mycket obekvämt och frustrerande. När vinden väl kom tillbaka var det otroligt skönt och det blev lättare att sova och laga mat. En kall kväll när Andy låg och sov och jag satt vid nedgångsluckan (inne i båten) kom en våg från helt fel håll, följt av en till. Vågen hoppade ombord och fyllde sittbrunnen, och vi hade inte stängt till båten så den hoppade rakt ner i båten, i mitt knä och ner på Andy som sov. Helt otippat!!! Eftersom det var lugnt i övrigt blev vi inte rädda utan det var bara att skratta åt situationen.

Seglingen över tog ganska så precis fem dygn, ungefär vad vi hade tänkt oss. Den läskiga och stormiga Nordsjön som vi väntat oss visade sin snälla sida och vi hann till och med ta en dusch (ingen lyx på båten, dusch består av antal hinkar saltvatten och lite vatten från kranen att skölja bort saltet med) innan vi kom in till Marstrand.

Vi kom in till Marstrand i söndags eftermiddag, Oj vad mycket folk det var, båtar överallt och alla verkade veta precis vad de skulle göra och vart de skulle. Jag och Andy var helt förvirrade och kände oss verkligen som "kusinen från landet". Inte sett båtar på fem dygn och så allt detta. Efter tre rundor i hamnen tog vi till slut sikte på en motorbåt, grabbade tag i honom som snällt förklarade att det var fasta akterlinor och det var betydligt lättare än vi trott…

Marstrand och Sverige visade verkligen sin bästa sida! Solen sken och det var säkert en 25 grader i luften. Vi njöt verkligen av att ha kommit "hem" (även om jag aldrig besökt Marstrand tidigare) och det kändes som att jag befann mig i en bubbla!

Måndagen var betydligt lugnare och många båtar hade nu lämnat hamnen. Jag och Andy njöt till fullo av den fina morgonen med en runda längs Marstrand på klippor och genom skog, dopp i havet följt av en gudomlig frukostbuffé på närliggande hotellet. Efter detta kände vi oss redo att påbörja dagen och ta oss in till Göteborg som var dagens utflykt. Vi shoppade sjökort på Nautiska, hälsade på Anders i sin dykbutik och spenderade antal timmar hemma hos kära Mimmi med stora magen (trodde dock att den skulle vara mycket större). Om två veckor ska en liten bebis komma till världen och det var mysigt att sitta hemma hos henne och mumsa bullar och dricka gott te! Anders skuttade oss tillbaka till Marstrand på kvällen och han var tvungen att åka tillbaka till jobbet och fixa ett par saker innan han kunde ta kväll.

Jag och Andy har nu kommit ner till Skåne. Vädret har varit kanon med tanke på att solen har skinit och vi har haft varmt och skönt. Vi hade dock önskat lite mer vind än vad vi haft, samma mönster med vind på morgonen som tar slut framåt eftermiddagen. Igår seglade vi med spinnaker med hälften av tiden hängde det och vi har varit tvungna att köra föra motor en del.

I skrivandes stund sitter jag och Andy i Lanskrona. Vi tog oss hit unde kvällen och har lagt till mitt inne i stan. Andy ska jobba ett par timmar framför datorn, jag ska handla mat och Clint ligger och sover. I morse fick vi besök från Clint som tog nattbussen ner från Oslo, inte mycket sömn för honom... Dagen spenderades på Ven men mer om detta kommer snart. Även bilder från Ven kommer i nästa inlägg...

Här följer lite bilder från Nordsjön och Marstrand! :)
Lämnade Inverness.... :) Jag stannade nere och navigerade, smart val!
Massa oljeriggar passerades, hade ingen lust att segla närmare än detta!
 Solen skiner men mössan är på, njuter av en kopp kaffe! Till vänster: Den obligatoriska flaskan kastades ut mitt på Nordsjön. Ser ni denna Chianti plocka gärna upp den och läs meddelandet ;)
Jag sover i min alldeles underbart sköna sovsäck!
Vi hade även fina dagar ute på Nordsjön, många böcker lästes 

 Kan det bli bättre segling än så här? Arcturus är mycket glad.
Svenska flaggan hissas, vi närmar oss Marstrand!
Andy styr in mot Marstrand, otrolig känsla att ha landat i Sverige efter all denna segling!

Här föjer lite bilder från löprundan i Marstrand, hur kan man inte njuta av löpning när man springer i denna natur!
Löpningen avslutades med ett dopp i havet, betydligt varmare än 11 grader Loch Ness!
Nu är vi som sagt i Lanskrona, ska segla imorn och lägga till söder om Malmö om planen går som vi tänkt! Sedan bär det nog av till Gotland om vi har tur med väder och vind!

Kram på er allesammans!

1 comment:

Karin Ericsson said...

Klockren bild på dig Mia när du slänger ut flaskan, det ser rutinerat ut :) Och vad kul att förhoppningsvis se båten om inte en alltför lång framtid (dvs 1019;) Kram på er båda! Kramar Karin E