Wednesday, September 26, 2012

Hemma igen (och en massa bilder!)


Ombord Kinship
Nu är jag o Andy hemma i Sverige igen, men det är ett snabbesök… tyvärr!

Las Palmas var härligt, men även det var en snabbvisit. Vi kom in dit med Kinship i fredags,  efter en fem dagars segling ner från Lagos. Det var kul att visa Andy runt och visa upp hur allt är runt arken som jag var där och jobbade för två år tidigare. I söndags eftermiddag stack vi ner till södra delen av ön (tack gode gud att det fanns en direktbuss) för att träffa Annika och Danny. Det var ett kärt återseende och jag önskar vi hade haft mer tid tillsammans... De bor fantastiskt fint, på andra våningen med utsikt över vattnet. Till deras lycka har de utsikt över en cementfabrik. Danny förklarade att denna fabrik är samhällets räddning, när den läggs ner kommer det byggas stora hotell, och stranden nedanför dem kommer befolkas av turister. Ett intressant perspektiv.


Andy och jag vaknade tidigt på måndag morgon. Vi passade på att smyga upp utan att väcka de andra och satt och smuttade på en kopp (som blev två) på deras lilla balkong och njöt av utsikten. Till deras lycka kom det lite regn under kvällen och morgonen – över ett år sedan sist så det välkomnades! När Annika och Danny vaknade packade vi deras bil med brädor och gav oss iväg till en närliggande strand. Det blev en superduper intensiv lektion i att lära sig surfa på stranden och två minuter senare var vi i vattnet med brädorna tillsammans med Danny. För Andy gick det lite bättre, han lyckades ta första vågen, för mig tog det lite längre.. Helt underbart ändå, sist jag stod på en surfbräda var i NZ tillammans med Johanna, innan jag träffade Andy. Och första gången jag provade var under min Hawaii-semester under Boston-tiden.

Vi var tvungna att hoppa på bussen tillbaka till Las Palmas redan vid tolv. Även om det var ett snabbt besök var det helt klart värt att åka ner, så himla kul att träffa Danny o Annika igen!

I måndags eftermiddag lämnade vi Las Palmas och hade en övernattning på Oslo flygplats. Jag lyckades så klart sova både på planet och på en bänk på flygplatsen, Andy hade lite svårare med det och var vaken hela natten. Underbara pappa hämtade oss på Arlanda. Andy somnade så fort han stängde bildörren och fortsatte sin sömn i vår säng följt av några timmar på soffan. Jag stack in till Enköping för att luncha med Björn, när jag väckte Andy var han småförvirrad och somnade genast om igen, haha! Mamma och jag hann med en tur till skogen efter att hon kom hem från jobbet och minnena från förra höstens svampplockning  kom tillbaka. Skogen kryllade av svamp och vi kom ut med tre fulla hinkar trattkantareller plus en påse taggsvamp. Vi kunde bara inte låta bli att lämna svamp i skogen och kom inte ut förrän det börjat skymma. Idag vet jag var som ska göras, all svamp måste rensas…

Det är jätteskönt att vara hemma igen, även om det är en kort vistelse. Få se nästa gång det blir Sverige igen, hela hösten är uppbokad till jobb i usa vilket jag ser fram emot!!

Här kommer lite efterlängtade bilder från Las Palmas, seglingen samt Portugal.
 Andy fixar Kinship innan vi sticker iväg från Lagos.
Farmers Market i Lagos, helt underbart!! Färska fikon, oliver, persikor etc!
Andys kontor för en dag i marinan i Lagos.
Talisman, vår systerbåt över Atlanten. Hon står på land nu i Lagos.
Andy och Tim på bryggan
Jag o Andy hade till och med tid att hänga vid poolen :)

Här kommer lite bilder från seglingen, Lagos Portugal till Las Palmas.
Tim seglar ut från Lagos.
Jag är framme med kameran... :)
 Spinnakersegling en av dagarna!
Fripassagerare!
 Andy i tre olika versioner, haha! Bytte han någonsin tröja?
En nöjd och glad Tim!!




Kram på er alla.

No comments: