Sunday, December 02, 2012

Papparkaksbak!

Äntligen har December kommit och jag kan få utlopp för alla mina julkänslor!

Dagen till ära hade jag bestämt mig för att baka pepparkakor, mamma var snäll och skickade över receptet och igår gjordes degen. Kan säga att det var lite väl mycket deg att baka på egen hand, tog över tre timmar att kavla ut och trycka figurerna.



Degen på gång...
P4 Bjällerklang spelades i bakgrunden, allt för att få in julstämningen i huset!
Kors i taket, Andy bestämde sig för att smaka pepparkakorna!

De mallar jag hade att valja på var Andys och hans familjs gamla kakformar, det blev allt från delfiner och dinosarier till palmer och fåglar. Hittade även ett par klassiska granar, hjärtan och stjärnor. Den enda gumman jag hittade liknande snarare mig i mina aladdinbyxor snarare än en gumma och en gubbe. Men det var kul med lite variation!

Så kan det gå när inte timern är på... Bara en bränd plåt tycker jag dock är mycket bra! Men det gällde att vara exakt, 04 min, 10 sek fick de vara inne!
Bulle i ugnen...? (och en avhuggen fot)
Alla mina olika former... Många dinosarier! Ser ni hundbenet?

Det var allt jag hade att bjuda på för idag. Någon annan som har bakat pepparkakor eller pillat med annat julpyssel än? Jag har nu köpt mig garn och stickor så funderar på att knåpa på en halsduk till vintern.? Om en vecka sticker vi ner till St. Lucia för att välkomna båtarna som seglat över Atanten med ARC. Bäst att passa på att få in julkänslan innan vi åker!

Jag har även hunnit med ett par härliga joggingrundor men längtar efter de riktigt kalla dagarna, än så länge springer jag utan vantar...

Kram på er alla!

2 comments:

Ullis said...

Tror bestämt jag måste åka till familjen Schell och kidnappa några pepparkaksformar ;)

Minus 15 här, men inga löprundor har jag lyckats ta mig i kragen för än.... Jag kan ju inte annat än säga att vintern är här nu, så dags att börja löpträna igen.

Unknown said...

Vad mysigt! Ja jag var lite imponerad av vissa formar, några var dock lite för smala, som delfinen. Saknade en klassisk gumma o gubbe.. Skönt med kyla, jag längtar efter de riktigt kalla dagarna.
Mia