Friday, August 24, 2012

Båtliv i Visby hamn


Jag och Andy har nu kommit till Visby. Det tog oss ganska precis tre dygn att segla från Malmö och vi kom in lagom innan det började blåsa upp till storm här i Visby. Seglingen var minst sagt frustrerande, lite vind varvat med ingen vind varvat med mycket vind från oberäkneliga vinklar varvat med obekväma dyningar och vågor. Det blev aldrig någon rytm i båten och vi båda vaknade flera gånger när den andra hade vakt. Två trötta seglare kom in till Visby i onsdags kväll.

Andy har hittat sin nya favoritstad. Vi har varit här sedan onsdags kväll och hunnit både njuta och fixa med båten. Eftersom jag och Andy anmält oss till ett maraton i oktober bestämde vi att det börjar bli dags för våra långa rundor nu, jag var ute och körde ca 21km i torsdag, och Andy nästan lika långt morse. Imorgon blir det löpning varvat med styrka, vi båda har insett att det räcker inte att springa, vi måste bli starkare i bålen!
Båtlivet är mysigt men lite annorlunda. Sist jag var i Visby var tillsammans med underbara vännerna Sandra och Maria, vi var här på sommarsemester och njöt av vad nattlivet hade att erbjuda, solade och badade i Tofta och åkte runt på ön i ren turistanda. Vi ligger nu i Gästhamnen, där det under sommarmånader är galet många båtar, nu är vi fyra båtar som ligger här och guppar. Turistsäsongen är över och de flesta kaféer och barer stänger igen om ett par veckor. Nu, antal år senare, är det faktiskt ganska så skönt att få ha Visby "för sig själva" och inte ha så mycket folk omkring, en annan känsla.

Idag var det försökte vi hinna med ett par saker på båten. Våran gas till spisen kommer snart ta slut och jag ringde till Visby återvinning då jag fick nys om att de kanske skulle kunna fylla på våran något udda amerikanska propane tank. Det var lite längre promenad än jag hade tänkt mig och 40 min senare kom jag äntligen fram, till min lycka kunde de fylla den! Nu kan vi laga mat hela vägen hem! På vägen tillbaka var jag smart nog att lifta så jag slapp släpa på den tunga tanken. Den snälla killen som erbjöd mig skjuts släppte av mig strax norr om Österport (han skulle egentligen åt andra hållet, men var snäll och körde mig!) Väl där kände jag vilken skillnad det är att leva båtliv och vanlig liv. Folk strosade runt med shoppingkassar medan jag släpade min tank.. :) Idag har vi även tvättat båten och tvättat kläder, allt hände på tork på båten och luktar så där gott som bara nytvättade kläder som torkat utomhus kan göra!
Båten fungerar alldeles utmärkt som klädsträck!
Andy lagar mat nu och jag passar på att uppdatera bloggen och lägga upp bilder på datorn. Skönt med en lugn kväll i Visby :)

Här kommer även två bilder från Östersjön, den första är när vi seglade mot Öresundsbron. Andy var mycket förtjust när tåget åkte över bron precis som vi  seglade under den.. :) Den anda bilden är när vi ser Gotland. Som ni ser är vädret inte det mysigaste...

Kram på er alla!

No comments: