Thursday, August 30, 2012

Ornö, skärgårdens pärla!

Jag och Andy har nu kommit till Saltsjöbaden, vi närmar oss Djurgården och "Välkommen till Sverige"-dagarna med stormsteg! Jag passar på att återigen tvätta kläder och nu ska båten putsas inför besökare :)

I går seglade vi upp från Ornö vilket var ett underbart stopp. Jag och Daniela besökte Ornö förra våren då vi skrev vår C-uppsats och jag kände direkt att jag hörde hemma på den ön. Andy och jag la till strax söder om Hässelmara där färjan kom in och rodde iland direkt för en kortare löptur. Till min lycka hittade jag blåbär när jag klev iland, hallon strax därefter och kantareller i vägkanten på vägen hem!

Igår var jag och Andy ute på en längre runda, vi båda insåg i Visby att långa rundor inför maran är ett måste. Andy skissade en karta över ön men vi insåg snabbt att det fanns ett par till vägar än vad vår karta visade så vi sprang snart vilse (eller rättare sagt, kom tillbaka där vi började redan efter en timma...). Rundan blev totalt två och en halv timma och vi var båda tröttare än vad vi ville erkänna! Det blev simning tillbaka till båten med jollen bogserandes, uh vad kallt men väldigt uppfriskande. Vi hade tänkt stanna två nätter med vinden var för bra för att inte segla, så det blev en fin segling upp till Saltsjöbaden igår kväll med vinden bakom oss!

Kram på er alla!


1 comment:

Ullis said...

Ni är ju fan knäppa! ;) Simmar o bogserar båten.. haha