Saturday, September 22, 2012

Las Palmas

Vi är i Las Palmas, solen steker alldeles för mycket men vi är glada att vara här!! Jag och Andy flög ner till Lagos i onsdags för att hjälpa till att segla Kinship ner till Las Palmas, samma båt som vi seglade över Atlanten tidigare i våras.

I söndags lämnade vi Lagos. Vädret verkade lite sisådär, lite vind och en orkan som vi inte visste vad den skulle göra, den verkade i alla fall inte komma när oss. När vi lämnade Lagos hade vi tillräckligt mycket vind, men så fort mörkret lagt sig var vi tvungna att starta motorn i över ett dygn. Men vinden kom tillbaka och vi hade fantastisk segling, till och med spinnaker segling sista dagen! Vi hade stora grupper av delfiner som kom och besökte oss och gav oss världens show ett par gånger. Mycket mindre än de vi såg över Nordsjön, och betydligt fler. Vi hade även en besökare i form av en fågel, någon typ av duva kom vi fram till. I fredags landade hon på båten under Tims vakt och stannade hos oss hela dagen. :)

För Andy är det första gången på Kanarieöarna, jag har varit här som liten tillsammans med familjen, och var i just Las Palmas för två år sedan och jobbade för the ARC. Igår visade jag Andy runt och det blev en utsökt middag i närheten av marinan. Kommer nog ta sin tid att ställa om sig till Spanien-tid. Ombord på Kinship serverades middagen omkring (jag o Andy trades om att laga mat, men Tim förvånade oss en dag och ställde sig i köket! :) ) 17-18 på kvällen. Här går folk inte ut och äter förrän halvtio-tio..

Idag blir det nog fixa och dona med båten under förmiddagen, sedan en välbehövlig siesta framåt dagen när solen står som högst! Hoppas på en promenad runt staden men antar att allt kommer vara stängt mitt på dagen. Vi bestämde oss ganska så snart att vänta med löpningen tills vi kommer hem, alldeles för varmt! kanske blir en tidig löprunda imorn bitti men inte någon rekordlång!!!

På söndag eftermiddag sticker jag och Andy ner till södra delen av ön för att besöka två vänner som vi tidigare jobbat tillsammans med. De har en surf-skola och är till vår lycka lediga på måndag. Ska bli kul att hälsa på dem. Jag och Annika delade hotellrum när jag var här och jobbade för två år sedan, och ända sedan dess har jag velat komma och hälsa på henne och Danny. Passar perfekt nu när vi ändå är här, även om det blir en snabb visit…

På måndag flyger vi hem och eftersom vi var ute i sista minuten blev det inte en optimal rutt, via Oslo över natten, men kommre hem till Arlanda igen strax innan åtta på morgonen tisdag. Någon som vill hämta oss…? ;)

ps. Bilder kommer snart, har inte hunnit ladda upp dem till datorn än...