Sunday, December 30, 2012

2012 - en årskrönika


2012, vilket år… Nu när året börjar lida mot sitt slut tänkte jag att det skulle sitta på sin plats med en liten årskrönika som summerar det gångna året.

Året firades in på Åland tillsammans med Johanna och Clint. Vi sprang nyårsruset, njöt av många långa bastubad, och drack bubble och skjöt raketer tillsammans med Johannas vänner.


Vintern spenderades hemma i Sverige i väntan på mitt Green Card. Mamma och Pappa var snälla och lät oss bo hemma i Dunderbo medan vi väntade. Andy hjälpte till med ved och såg till att det alltid fanns i huset att lägga i pannan och jag försökte att ha middagen på bordet när mamma kom hem från jobbet. Andy fördrev tiden med att skriva framför brasan och hänga hos Richard och lära sig åka hundsläde medan jag jobbade på dagis för att skrapa ihop lite extra kosing. 
 Mina goingar Tilde och Emil
 Vinterpromenad med Andy

I Januari kom Gurly och Daniela kom på besök en helg och förutom den mycket goda middagen bestående av “landets delikatesser” åktes det hundsläde och mystes med hudvalparna hos grannen. När Johanna och Karin kom på besök var vi ner till Blåsbo med pappa och provide skjuta gevär, mycket skoj! Det blev även ett par besök till Sthlm, bland annat en kväll där jag och Lisa drack några glas vin och drinkar för mycket en fredagskväll för att kunna klara av flytten ur hennes lägenhet dagen efter… hihi!
 Hundsläde och mys tillsammans med Gurly och Daniela.
 Prickskytte i Blåsbo med Johanna och Karin
Vårdag på Djurgården med Andrew och Gurly
Kon-Tiki Museet i Oslo
Många dollar spenderades under vintern på diverse översättningar, hälsoundersökning, etc etc för mitt green card men i Mars hade jag äntligen min intervju på den amerikanska ambassaden i Sthlm. Andy som spenderat några veckor hemma i usa kom over och vi åkte till Oslo på en minisemester och hälsade på Clint och Maria innan jag stolt kunde åka tillbaka till USA med mitt green card i fickan!

När vi kom tillbaka till usa insåg jag ganska så snart att Andys mamma Gail hade det svårare än jag någonsin kunnat ana. Vi hade en fin månad tillsammans, hälsade på hennes get ett par gånger, satt ute och njöt av vårsolen och jag agerade trädgårsmästare och gjorde i ordning rabatterna, klippte buskar, planterade blommor och gjorde fint! Dennis fyllde 60 år den 9 April. Andy, jag, Gail och Dennis åkte ner till Annapolis och firade med ostron på McGarveys och tog båten över till Back Creek där hon skulle lyftas. Gail var med på båten och man kunde verkligen se gnistan som tändes i hennes ögon när hon kom ombord, otroligt fint.
 Andy och jag byggde en kompost :)

Jag som trädgårdsmästare
 Sojourner görs fin inför sommarsäsongen


Även om vi hade mycket tid av väntan under vintern och våren var vi båda mycket bra på att "live in the moment".  Andy passade på att spela golf med sin farfar ett par gånger. Vi var ner till Annapolis och fixade Sojourer inför våran. Annapolis kommer för alltid vara en liten sagostad för mig, Jag känner mig väldigt hemma där men det är ändå något som gör att det är en liten sagobok. Speciellt i våras när vi var där och alla körsbärsblommorna blommade och solen värmde.
 En dag på golfbanan med Andys farfar och min nya Pentax

Jag o Andy hade två seglingar inplanerade i Mars o April men båda gick i stöpet. Den första, en Farr40, kom så långt som till Delaware City, bara ett par timmar från Annapolis. Ena propellerbladet fölite som en sagoidyll kan man sä Delaware City och det var slutet pa den seglingen. ll av, vi blev bogserade in till Delaware City och det var slutet på den seglingen. Den andra båten vi skulle seglat upp till New York var i så dåligt skick att vi helt enkelt sa nej tack…
 Farr 40, propellerbladet som ramlade av...
 I slutet av April kom vår kompis Matt Rutherford tillbaka till Annapolis efter att ha seglat ensam, non-stop runt Nord och Sydamerika! 309 dagar är imponerande!

 I slutet av april var det dags för mig att flyga ner till Tortola för att påbörja Atlantseglingen ombord på Kinship. Andy hade jobb hemma så han missade första seglingen upp till Bermuda men det var planerat att han skulle komma och möta oss där. Morgonen den 30:e April ringde Andy och jag kände på mig redan innan jag svarat vad som skulle sagas. Gail somnade in hemma i huset med familjen och hundana runt sig, dörrarna öppna och fåglarna kvittrande, jag har fortfarande inte ord att beskriva hur tomt det känns.
Tim, Ben & Ursula på väg in mot Bermuda
ombord Kinship.

Seglingen till Bermuda gick kanon. Andy mötte oss när vi kom in och efter ett par dagar i Bermuda bar det iväg mot Azorerna. En otroligt härlig segling med god mat, många delfiner och lagom starka vindar.

Bermuda
 Azorerna, Scotertur runt Faial, Wall Painting och Pico

Efter circa 12 dagar på havet kom vi in till Azorerna som numera är en av våra favoritplatser på denna jord. Första ön som besöktes var Faial vi hyrde moppar och körde runt på ön tillsammans med våra vänner Mark och Darren, den obligatoriska wall paintingen målades och jag och Andy försökte bestiga Pico i en storm, mindre lyckat men en rolig utflykt! Nästa ö vi seglade till var Terrciera, vi tyckte om den så mycket så vi stannade en extra dag och skippade Sao Miguel. Vi seglade ut från Santa Maria och det tog oss ungefär fem dagar innan vi nådde Portugals kust.
 Segling ombord Kinship. Tortola - Portugal
I både Azorerna och Portugal drack vi goda viner och åt underbar mat. Tim tog väl hand om oss. På vår ett-åriga bröllopsdag hyrde vi ännu en gång moppar och åkte runt landsbygden runt Lagos, otroligt fint och ett perfekt sätt att spendera vår ettårsdag på!

Midsommar och födelsedag hemma i Sverige med familjen och vänner. Hela familjen, förutom Lisa och Claes, var hemma på midsommar och det kändes som att jag var tolv år igen. Vi lövade taktorn och åkte ner till bygdegården för att dansa runt stången. Mamma och jag band midsommarkransar och Frida hade fixat lekar och tipspromenad till kvällen. 
Midsommar hemma i Sverige


Under födelsedagen bjöd jag in vänner till Dunderbo med öppet hus. Otroligt mysigt att så många kunde komma. Vi grillade och åt gott och redan dagen efter flög vi tillbaka till USA för ett par veckors semester.

Bästaste bästa Johanna kom och hälsade på i två veckor i USA. Segling, besök i DC, poolhäng, kajakpaddling med den obligatoriska picknicken, vattenskidor o wakeboard vid Blue Marsh, glass och minigolf m.m.mm. Hon fick uppleva Annapolis-värmen som jag alltid pratar om men som tur var hade vi Scott o Lauras pool att svalka oss i. 
 
Johanna på besök i PA och Annapolis

Sommarens höjdpunkt var nog ändå vår egen segling genom Skottland och hem till Sverige. Vi beslutade oss att segla genom Caledonia Canal vilket tog oss genom det Skottska Höglandet och bland annat Loch Ness. Andys pappa Dennis var med oss till Inverness och därifrån seglade jag och Andy over Nordsjön på egen hand. Förutom att Andy nästan körde in i ett skep (som han trodde var en oljerigg långt borta) gick seglingen ganska så smärtfritt. Vi turades om att vara vakna och sova och fick ett flertal gånger besök av delfiner, betydligt större än de vi sett ute på Atlanten. 
Tre veckor, Nordirland - Skottland
 Segling över Nordsjön
Fem dagar tog det oss att segla över Nordsjön och vi kom in till Marstrand en solig söndag. Det visade sig vara sista helgen på säsongen och alla båtar och människor var ute. Det kändes magiskt! Någonstans här hade vi bestämt oss för att springa Baltimore Marathon och träningen mot detta hade påbörjats. Det blev en snabbvisit i Göteborg där vi häsade på min Bostonkompis Mimmi som var höggravid och vår dykkompis Anders.
 Löpning och bad i Marstrand
Clint på besök, Ven - Malmö
Vi seglade gaska så snabbt söderut. Clint kom och hälsade på oss på Ven där vi hyrde cyklar och badade i havet. Han seglade med oss tillsammans till Malmö och därifrån körde jag o Andy non-stop till Visby. Andy blev helt frälst i Visby med ringmuren, de gamla byggnaderna och alla mysiga små grander och caféer. Efter detta seglade vi upp mot skärgården och sedan in till Stockholm stad och inte mindre än Kungliga Djurgården.
 Segling i Östersjön
 Arcturus i Visby

Familjen kom på besök och även många vänner hälsade på. Efter att ha ringt runt till olika varv bestämde vi oss för att lägga upp båten i Västerås (ekonomiska skäl). Vi hade planerat en segling med mormor o mamma o pappa från Enköping men vinden var stark och det blev en mumsig frukostbuffé ombord Arcturus inne i Enköpings hamn. Båten ligger nu i Gullbergs Marina i Västerås och vi hoppas att hon har det bra där.

Segling och besök i Sthlm
Svampplockning i Dunderbo, September.

Även hösten har varit intensiv. I mitten på September flög vi ner till Portugal för att hjälpa Tim att segla Kinship (båten vi seglade over Atlanten) ner till Kanarieöarna. Lätta vindar, många delfiner och god mat! Väl i Las Palmas träffade vi vår boss Andrew Bishop och diskuterade framtida jobb. Vi hälsade även på vännerna Annika och Danny som bor i Söder och hann med en snabb surfing innan vi hoppade på bussen tillbaka till Las Palmas.
 Farmers Market och Segling med Kinship, Lagos Portugal - Las Palmas.

När vi kom tillbaka till usa i slutet av semteber var det dags att ladda för Annapolis Boat Show. Vi hade en monter med World Cruising Club och förutom den var det middagar, seminarium och event att gå på.
  
Helgen efter sprang jag och Andy Baltimore Marathon tillsammans med Micah. Alla tre kom i mål och var mycket nöjda men trötta (av förklarliga anledningar)!
 Baltimore Marathon, före och efter :)

Andy håller "skippers Briefing" i Hampton
innan starten av Carib1500
Hösten följde med mer jobb. Carib1500 lämnade Hampton 3:e November och det var 2 intensiva veckor innan det. Hurricane Sandy gjorde allt lite mer komplicerat men alla båtar kom ner till Tortola utan några store fel. Tortola var sig likt och veckan där nere gick snabbt. Båtar kom in dygnet runt, Happy Hours på kvällarna och mycket pappersarbete att få klart innan vi åkte tillbaka till usa. Dagen innan vi åkte tillbaka blev vi lurade till att springa BVI Half Marathon. Med tanke på värmen och bristen på löpning veckorna innan är jag mycket stolt att jag kom i mål, tiden behöver inte nämnas. Men jag kom på 13:e plats av 50 kvinnor, så det var väl ändå okej.. ;) Vi passade även på att låna vår kompis Brians bil och tog oss en egen liten tur runt ön vilket var mysig. Detta är min tredje visit till Tortola men första gången jag såg mer än bara Nanny Cay och Road Town. Kul att få se lite mer av ön.
 Carib 1500, Hampton VA - Nanny Cay, Tortola.
 BVI Half Marathon
 Road Trip på Tortola innan vi åkte hem
Tillbaka i USA var det Thanksgiving. Jag och Andy lagade mat i två hela dagar men vad jag har förstått är det just vad Thanksgiving handlar om, äta gott och umgås med nära och kära.

För fjärde året i rad åkte jag och Andy ner till St. Lucia för att vara med och jobba på ARC. Ett kärt återseende med gamla vänner som vi tidigare jobbat med. Andy och jag jobbade inte i samma team i år, han jobbade endast dagar och jag tillsammans med Anna. Vi hann dock med att se varandra och en eftermiddag när han var ledig gav vi oss ut på en hike! Vi drack kokosvatten så det nästan sprutade genom öronen och åt middag på favoritrestaurangen Jambe de Bois.
 St. Lucia :)

 Hike tillsammans med Andy i St. Lucia 
Årets maskerad med tema "Toga"
Vi kom tillbaka till usa lagom i tid för julen. I år bjöds det på ett mer eller mindre svenskt julbord bestående av rödbetssallad, köttbullar, Jansons, julskinka, lussebullar och pepparkakor. För första gången på länge fick de uppleva en vit jul, flingorna började falla på julaftonskvällen och på juldagen blev det pulkaåkning nerför backen till kusinerna.

Nu när året börjar lida mot sitt slut och jag tänkt igenom året har jag insett att det är många av mina vänner som jag tyvärr inte har hunnit träffat alls eller sett alldeles för lite under det gångna året. Jag hoppas att det kommer ske en ändring på detta till nästa år då jag förhoppningsvis kommer kunna spendera lite mer tid hemma i Sverige! Jag är dock väldigt glad att ni alla fortfarande ser mig som en nära vän trots avståndet till usa och att ni stöttar mitt val att spendera mycket tid här borta. Ni är alla varmt välkomna att komma och hälsa på och jag lovar er att jag kommer ta hand om er med hela mitt hjärta om ni hälsar på! Saknar alla mycket och hoppas vi ses snart!

Innan året är slut ska vi upp till Pittsurgh och fira nyår tillsammans med Andys vänner Nate och Ryan. Jag ser fram emot det nya året och är spänd på att se vad det kommer att erbjuda!

Ta hand om er och ha en fantastisk nyårsafton och en god fortsättning på det nya året!
Kram på er alla underbara som förgyllt mitt år!

No comments: